Veelgestelde vragen

 

Ziektefonds NL is een arbeidsongeschiktheidsvoorziening voor ZZP en MKB ondernemers. Ziektefondsen zijn gebaseerd op het uitgangspunt dat ondernemers prima in staat zijn om zelf een goede arbeidsongeschiktheidsvoorziening te organiseren. Door het zelf te organiseren blijven de kosten laag en bepalen de deelnemende ondernemers zelf de spelregels. Ziektefondsen kennen dan ook geen "kleine lettertjes". Een Ziektefonds bestaat uit minimaal 25 zelfstandig ondernemers uit dezelfde regio die elke maand een bedrag sparen op hun Ziektefondsrekening. Indien een deelnemer van de vereniging arbeidsongeschikt wordt ontvangt hij een schenking van de overige leden. De hoogte van de schenking is afhankelijk van het bedrag waarvoor gekozen is. Als een deelnemer ziek wordt krijgt van de andere leden van zijn Ziektefonds maandelijkse schenkingen.

  • Zelfstandigen die ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel

Lidmaatschap staat open voor ZZP en MKB ondernemers die ingeschreven staan bij de kamer van koophandel. Je haalt je hoofdinkomen uit je bedrijf.

  • Tot welke leeftijd kan ik meedoen?

Iedereen die nog niet de AOW gerechtigde leeftijd heeft bereikt mag meedoen. Je lidmaatschap eindigt op het moment dat je de AOW gerechtigde leeftijd bereikt. Deze is afhankelijk van je leeftijd. Voor zelfstandigen die geboren zijn na 30 september 1955 is dat minimaal 67 jaar en drie maanden

  • Alleen voor ondernemers die gezond zijn

Om te voorkomen dat een Ziektefonds belast wordt met mensen die al ziek zijn kun je je alleen aanmelden als je in de 12 maanden voorafgaand aan het lidmaatschap volledig en aaneengesloten hebt gewerkt. Als je door ziekte of ongeval de laatste 12 maanden twee weken of langer niet of maar een deel van de dag gewerkt hebt, dan kun je geen lid worden van het Ziektefonds. Ook als je bekend bent met het feit dat je op termijn een grote kans loopt om door ziekte, zwakke gezondheid of een behandeling arbeidsongeschikt te raken, dan kun je geen lid worden.

  • Vereniging bepaalt wie lid wordt

De leden van Ziektefonds bepalen wie er lid kan worden. Het bestuur of een ballotage commissie doet de intake van nieuwe leden.

  • Je bent bereid informatie te delen

Een van de pijlers van Ziektefonds is dat de leden elkaar kennen. Alleen als je weet wie je medeleden zijn en elkaar kent kan er sprake zijn van vertrouwen en solidariteit. Ieder Ziektefonds heeft een aparte, beveiligde webpagina waarop de foto’s en gegevens van de deelnemers vermeld worden. Ziektefonds NL vraagt periodiek een update van je gegevens en foto zodat de website actueel blijft.

  • Inkomensgegevens

Ziektefonds vraagt periodiek je inkomens gegevens op om te controleren of het schenkingsbedrag nog in overeenstemming is met je inkomen. 

  • Geheimhouding

De leden van Ziektefonds delen gegevens met elkaar. Het is ten strengste verboden om deze gegevens op welke manier dan ook met derden te delen of openbaar te maken. Bij schending van de geheimhoudingsplicht word je geroyeerd als lid.

  • Kan ik mijn lidmaatschap opzeggen

Je kunt je lidmaatschap op ieder moment beëindigen. Wel geldt er een opzegtermijn van drie maanden. Voor iedereen die een schenking heeft ontvangen geldt een minimale deelname van twee jaar.

  • Is Ziektefonds een verzekering?
    Nee, Ziektefonds is alternatieve arbeidsongeschiktheidsvoorziening. Een vereniging van  zelfstandig ondernemers uit dezelfde regio die hun eigen vangnet organiseren en elkaar steunen in geval van arbeidsongeschiktheid. 
  • Hoe zit een Ziektefonds juridisch in elkaar?
    Elk Ziektefonds is juridisch gezien een formele vereniging met een eigen bestuur (voorzitter, secretaris en penningmeester), statuten en een reglement. De vereniging wordt opgericht door een notaris. De leden besturen hun eigen Ziektefonds, nemen samen besluiten en hebben zo direct invloed op het beleid.
  • Concept en merknaam zijn beschermd
    Wij hebben veel tijd en energie gestoken in het ontwikkelen van Ziektefonds NL. Het logo en de naam Ziektefonds zijn geregistreerd als merk. Alleen Ziektefondsen die zijn aangesloten bij Ziektefonds NL mogen de naam Ziektefonds voeren.
  • Wat zijn de kosten van Ziektefonds NL?

Je spaart maandelijks een bedrag op je eigen Ziektefondsrekening. De hoogte van dit bedrag bepaal je zelf. Je kunt kiezen uit vier schenkingsniveaus. Daarnaast betaal je maandelijks 19 euro contributie. Van de contributie.

Schenkingsbedrag in
geval van ziekte
Inleg  
 
Administratie/
bank kosten
Totaal
 
€ 1000 per maand 50 19 € 69 per maand
€ 1500 per maand 75 19 € 94 per maand
€ 2000 per maand 100 19 € 119 per maand
€ 2500 per maand 125 19 € 144 per maand

Om mee te kunnen doen met Ziektefonds NL betaal je eenmalig een inschrijfgeld van 269 euro.

  • Moet ik belasting betalen over de schenkingen die ik ontvang in geval van ziekte?

Nee, de schenkingen zijn belastingvrij. Schenkingen zijn geen inkomen dus je hoeft er geen inkomstenbelasting over te betalen. Schenkingen die je zelf doet aan een zieke deelnemer van je Ziektefonds zijn niet aftrekbaar van je inkomen en zijn ook niet aftrekbaar als bedrijfskosten.

  • Schenkbelasting
    Over schenkingen boven €2129 (situatie 2017) per jaar moet de ontvanger schenkbelasting betalen. Schenkingen hoef je niet bij elkaar op te tellen als je ze van meerdere personen krijgt. Doordat je bij Ziektefonds NL in geval van ziekte van tenminste 25 medeleden een schenking krijgt kom je nooit boven deze vrijstelling en hoef je dus geen schenkbelasting te betalen.
  • Box 3
    Het bedrag dat je maandelijks spaart op je Ziektefondsrekening hoort tot je privé vermogen. Als je in totaal meer dan €25.000 spaargeld hebt (situatie 2017) dan moet je over het meerdere vermogensrendement heffing betalen.
  • Bij welke bank worden de Ziektefondsrekeningen geopend?
    Het betalingsverkeer wordt gefaciliteerd door Rabobank Parkstad.
  • Ik heb al een rekening bij de Rabobank. Kan ik deze rekening gebruiken?
    Nee, ieder lid krijgt een nieuwe, geblokkeerde Ziektefondsrekening bij Rabobank Parkstad. Dit heeft te maken met de administratie en het beheer van de rekeningen.
  • Wat gebeurt er met mijn inleg als ik stop?
    Je geld blijft van jou. Dit geld blijft na aftrek van contributie en eventuele schenkingen van jezelf. Als je je lidmaatschap beëindigt neem je, nadat alle financiële verplichtingen zijn voldaan, het saldo gewoon mee.
  • Kan ik naast mijn Ziektefonds ook een AOV afsluiten?
    Als je lid wordt van Ziektefonds NL dan heb je in geval van ziekte recht op een schenking van maximaal 24 maanden. Statistisch gezien is dit in de meeste ziektegevallen meer dan voldoende. Maar het kan natuurlijk gebeuren dat je langer dan 2 jaar ziek blijft. Hiervoor zou je een arbeidsongeschiktheidsverzekering kunnen afsluiten met een wachttijd van 24 maanden. Ook kun je kiezen voor andere aanvullingen zoals een ongevallenverzekering. AOV specialist Waltmans Assurantiën heeft op zijn site www.waltmansassurantien.nl alle aanvullende mogelijkheden voor Ziektefonds op een rijtje gezet.
  • Hoe zit het organisatorisch in elkaar?
    Ziektefonds NL is de organisator en administrateur. Ziektefonds NL helpt zelfstandigen bij het oprichten van hun eigen Ziektefonds en verricht na de oprichting alle werkzaamheden die nodig zijn om de vereniging goed te laten draaien. Kort gezegd regelt Ziektefonds NL alle werkzaamheden van A tot Z voor de aangesloten Ziektefondsen.
  • Wat is het verschil tussen Ziektefonds NL en Ziektefonds?
    Ziektefonds NL BV is de organisator en de administrateur. Ziektefonds is een zelfstandige vereniging van ondernemers die gebruikt maakt van het concept van Ziektefonds NL. Het Ziektefonds krijgt de naam van de regio of woonplaats waar het gevestigd is. Bijvoorbeeld Ziektefonds 020 of Ziektefonds Maastricht.
  • Hoe kan ik meedoen?
    Stap 1
    Wij vinden het belangrijk dat je goed geïnformeerd bent over de werkwijze van Ziektefonds NL. Als je geïnteresseerd bent kun je je aanmelden voor een informatie bijeenkomst in jouw regio of voor een webcamadviesgesprek.
  • Stap 2
    Als je daarna lid wilt worden van een  Ziektefonds dan krijg je van Ziektefonds NL een inschrijfformulier.

    Stap 3
    Na verwerking van je gegevens wordt er een rekening voor je geopend bij Rabobank Parkstad. Om de rekening te activeren ga je naar een kantoor van de Rabobank in je eigen woonplaats om je te legitimeren.

  • Waar vind ik informatie over Ziektefonds NL
    Informatie over Ziektefonds NL vind je op deze site. Ook kun je via deze link een afspraak inplannen voor een webcamadviesgesprek. Je wordt dan in een half uur volledig geïnformeerd over de werkwijze van Ziektefonds. Voor vragen kun je een e-mail sturen naar info@ziektefonds.nl Je kunt ons tijdens kantooruren ook bellen op 045-2042084
  • Informatiebijeenkomsten
    Wij organiseren regelmatig informatiebijeenkomsten voor geïnteresseerden. Kijk in onze agenda wanneer er een informatiebijeenkomst in jouw regio is.
  • Webcamadviesgesprek, hoe werkt dat?
    De makkelijkste manier om je te laten informeren over Ziektefonds NL is het inplannen van een webcamadviesgesprek. Een webcamadviesgesprek werkt kinderlijk eenvoudig: Klik op deze link om een afspraak in te plannen op een dag en tijdstip waarop het jou schikt. Op het afgesproken tijdstip nemen wij telefonisch contact met je op en je krijgt dan een code die je kunt invullen op onze website. Binnen enkele ogenblikken kun je meekijken op ons scherm en word je in ca 20 minuten helder en volledig geïnformeerd over Ziektefonds NL. Ook kunnen we je een korte presentatie laten zien. Je hebt zelf geen webcam nodig en je hoeft ook niet in beeld te komen.
  • Contact
    Ziektefonds NL BV
    Landsruwe 1
    6367 MC Voerendaal
    Tel. 045 204 2084
    www.ziektefonds.nl
    info@ziektefonds.nl

 

veel gestelde vragen

 

  • Is Ziektefonds NL een verzekering?
  • Wat gebeurt er als iemand fraudeert?
  • Hoe kan ik meedoen?
  • Is er in mijn regio ook een Ziektefonds NL?
  • Hoe krijg ik meer informatie?
  • Kan ik Ziektefonds NL combineren met een arbeidsongeschiktheidsverzekering?
  • Hoe werkt een webcamadviesgesprek?

 

agenda